Bilde av Tix med spellemannsprisen i armene

Foto: Michael Ray Vera Cruz Angeles.

Årets Spellemann

Vi gratulerer Andreas «TIX» Haukeland med den gjeve,  prisen «Årets Spellemann»

Det var under TV-programmet «Haik» med Christine Dancke som programleder at TIX ble overrasket med prisen for «Årets Spellemann». Som en del av programmet skulle han holde en konsert for sine 20 største fans.Det TIX ikke visste er at han skulle få tildelt prisen for «Årets Spellemann». Den fikk han tildelt av sin egen bror, Mathias Haukeland.Det var en svært rørt Andreas som tok imot prisen, og uttalte at han synes det er skikkelig stort å bli sett av andre som lager musikk.
Ifølge TIX har han ikke hatt en eneste fridag siden 12. mars i fjor – for å gjøre seg selv mest mulig tilgjengelig for fansen.

– Jeg har trosset råd og anbefalinger, og deltatt på ting som kanskje ikke alltid anses som «strategisk riktig» i musikkbransjen, som «Allsang på grensen» og Melodi Grand Prix. Det har jeg gjort nettopp fordi jeg tror det gir folk mye glede å se meg der.

Det har vært mye snakk om musikkanmeldere og dårlig kritikk av musikken til TIX, men på spørsmålet om han endelig har fått sin revansje, forteller TIX at han var veldig opptatt av at han «en dag skulle vise dem», men nå når målet faktisk var nådd, sier han at han er mest takknemlig for alle de som har fulgt med han på veien.

Men en ting vil han si: Av og til tar det tid å akseptere det som er nytt og fremmed. Og det er greit. Men la dette være en lærepenge til fremtiden. Prøv å se de stygge andungene før de vokser opp til svaner. Det gjør verden til et litt bedre sted for oss alle.