Tix og Tics

Jeg har ofte fått spørsmål om hva som skal til for å gjøre tourette mer kjent ute i samfunnet. Svaret mitt har vært kjendiser som står frem. Jeg har fått Tix!

Aldri har vel folk snakket så mye om tics og tourette i Norge. Det er fantastisk i seg selv. Spørsmålene og kommentarene i media de siste dagene bekrefter en utfordring mange med tourette møter hver eneste dag. Å ikke bli trodd fordi ticsene ikke viser seg på den måten eller på de tidspunktene eller i de sammenhengene som passer inn i folks oppfatning av hva tourette er. Tourettes syndrom fører ofte til reaksjoner fra folk, både de som kan noe om dette og særlig de som tror de kan noe om dette. Tourettes syndrom fremstilles generelt sjelden korrekt på film og TV, noe som bidrar til misoppfatninger av hva tourette er. Disse mytene og forutinntatte holdningene fører til stigma og tabu når det gjelder å ha Tourettes syndrom. Det er kanskje derfor vi ikke ser dem så ofte?

Selv om tics er ufrivillige, er det mange med tourette som kan undertrykke dem en viss tid. Heldigvis! La oss oppklare dette en gang for alle: Hvor lenge tics kan undertrykkes varierer fra person til person, noen ganger også fra tic til tic. Tics forandrer seg. Nye kan komme til, og gamle kan bli borte. Mønsteret er uforutsigbart. Tiden mellom hvert tic eller serie av tics kan variere fra sekunder og minutter til timer og hele dager. Denne uforutsigbarheten kan dessverre bidra til forvirring og beskyldninger om at tics er noe en gjør for å få oppmerksomhet, noe som ikke er tilfelle. Mengden tics påvirkes også av mange faktorer og kan bli forsterket av for eksempel angst, stress, nervøsitet, kjedsomhet, å glede seg til noe, lite søvn osv.

Tix sin åpenhet om tourette er viktig, og kan bidra til mindre stigma og mindre skam knyttet til å ha tourette. Det er nemlig langt flere av dem der ute enn dere tror - de vil bare ikke å vise det eller fortelle om det. De bruker heller krefter på å holde ticsene tilbake, eller holder seg rett og slett hjemme for å unngå blikkene og kommentarene de så ofte møter.

Å bruke sin suksess for å hjelp andre er ingen selvfølge. At Tix viser sårbarhet, og bevisst viser frem sine tics betyr mye for mange.
Jeg håper dette bidrar til at flere med tourette tør å gjøre det samme.

Vi i NTF heier på både Tix og tics.
Så er det bare å vente på at Tix kaster solbrillene for godt :)