Barne- og ungdomsutvalget (BUUV) i NTF består av 6 ungdomsrepresentanter i alderen 16 til 25 år.
De har alle Tourettes syndrom, og har forskjellige erfaringer og opplevelser knyttet til dette.
Utvalget er NTFs rådgivende organ i saker som gjelder barn og unge.

Vegard

Jeg heter Vegard og er 20 år. Jeg studerer historie på NTNU i Trondheim og gikk på  musikk, dans og drama på VGS. I fritiden er jeg ungdomsleder i kirken for nye konfirmanter og der tar jeg og lederkurs. Jeg har også vært varamedlem i NTF Vestfold fylkeslag, før jeg flyttet til Trondheim. Der er jeg ungdomskontakt. Har vært på tillitsvalgtskurs og deltok på likepersonskurs i oktober 2018. Selv har jeg Tourettes, ADHD, og en liten dose OCD. Jeg er stort sett blid og utadvendt.
Oppdatert: 2.1.2023

Klaus Mikael

Jeg heter Klaus Mikael. Jeg er født i 2002 og kommer fra Agder. Jeg fikk diagnosene Tourettes syndrom og ADHD i 3. klasse. Jeg skjulte ikke at jeg hadde det og hadde foredrag foran klassen min flere ganger om TS. På fritiden min liker jeg å være med venner, kjøre rundt og høre på musikk.
Oppdatert: 4.1.2021

Torbjørn

Hei, jeg heter Torbjørn og er oppvokst på Rena i Innlandet. Jeg er 19 år, og fikk diagnosen når jeg gikk i 4. Klasse. Når jeg først fikk diagnosen fortalte jeg det ikke til noen, men da jeg ble eldre pratet jeg åpent om det med folk, og det var mye bedre. Jeg har ofte vært med touretteforeningen på arrangementer, og har derfra fått mange gode venner! På fritiden liker jeg å drive med data, spille spill og musikk, og å slappe av med venner.

Portrett av Thea

Thea

Jeg heter Thea og er 16 år. Jeg bor i Levanger i Trøndelag. Jeg har Tourettes syndrom og ADHD, og fikk diagnosene i 4. klasse. Da jeg fikk diagnosene ville jeg ikke at noen skulle vite det, men nå bryr jeg meg egentlig ikke om folk vet det. Når jeg gikk i 5. klasse fortalte læreren min det til klassen min. Jeg og foreldrene mine (mest foreldrene mine) ønsket at det skulle bli fortalt slik at de i klassen min skulle forstå hvorfor jeg var som jeg var, og kanskje trengte f.eks. pauser midt i en time. Jeg driver egentlig ikke med noe på fritiden, men jeg er veldig glad i å strikke.

Portratt av Lotta

Lotta

Jeg heter Lotta og er 15 år. Jeg har TS, ADHD og OCD/ tvangstanker. Jeg er en glad, åpen og ærlig person. Dette er noen av mine interesser: jeg elsker å lytte til musikk, spille på trommer, el-gitar og lære meg nye instrumenter.

Portrett av Lars Kristian

Lars Kristian

Hei, jeg heter Lars Kristian, er 20 år, og kommer fra Bryne i Rogaland. Jeg fikk diagnosen Tourettes syndrom i 4. klasse, og fikk diagnosen ADD i 9. klasse. Jeg jobber for tiden rotasjon i oljebransjen, er relativt ny enda, men trives. På fritiden liker jeg å skru på alt med motor, men hovedsakelig bil. Har en stor interesse for alt som sviver på fossilt brennstoff. Annet enn det bruker jeg fritiden foran pc-en og spiller med kompiser. Jeg er også veldig glad i å snakke med folk, og er registrert likeperson for NTF. Gjerne ta kontakt der om du trenger noen å snakke med eller vil ha råd!
Oppdatert 2.1.2023