Filmer

Nora i morgen Kortfilmen "Nora i morgen" er skrevet og regissert av Øivind Næss. I filmen blir rollene snudd på hodet når 13 år gamle Nora, som har Tourettes syndrom, oppsøker psykiateren sin. Han sliter selv etter et samlivsbrudd. Mange strever med å finne sin plass i verden. Hvordan når man gjennom til noen som har mistet håpet? Nora i morgen er en film om medmenneskelig kontakt og åpenhet. Filmen har bl.a. vunnet 1. pris på "Tourette Film Festival" i Polen juni 2016.

Vincent Vincent ønsker å være seg selv - med Tourettes syndrom.

So you think you can tic - film ble produsert i forbindelse med den europeiske Tourette-dagen 7. juni 2015.

I have Tourettes - but Tourettes doesn´t have me. Et møte med flere barn som har Tourettes syndrom. Engelsk tale - ikke tekstet.

Living with Tourettes syndrom. Et møte med barn som har Tourettes syndrom. Engelsk tale - ikke tekstet.

Wiktor er 11 år gammel og har medelever som aksepterer ham for den han er. Han spiller basketball og kan ikke forestille seg livet uten dette. Filmen er polsk og er tekstet på engelsk.

Bartek er musikkjournalist, rapper og promoterer toleranse. Filmen er polsk og er tekstet på engelsk.

Mirek har gjennomført flere 100km maratonløp, besøkt Grønland alene og nå drømmer han om å klatre til toppen av Kilimanjaro. Filmen er polsk og er tekstet på engelsk.

Animerte filmer

Disse animerte filmene viser ulike hverdagssituasjoner for personer med Tourettes syndrom.

Gutt på skolen: Tics påvirker konsentrasjonen - lærer som forstår er avgjørende.

Jente på bussen: Det er vondt å bli stirret på. Dersom jeg kunne ha stoppet ticsene, hadde jeg gjort det for lenge siden.

Mann på jobb og hjemme: Tourettes syndrom er en livslang tilstand. Hva om du ikke kunne kontrollere din egen kropp?

Kortfilm til reklamefrie dager på TV (sammendrag av de 3 ovenstående filmene - 30 sekunder)

Sammi - animert film fra Tourette Canada sin facebookside

Det var ikke jeg - det var fiskmåsen. Dette er en animert dokumentarfilm om og med Pelle Sandstrak.  Pelle har Tourettes syndrom og har selv fortellerstemmen i filmen. Han forteller sin historie fra tenårene   da tvangstankene begynte å etablere seg. Filmen kan også bestilles i nettbutikken til Norsk Tourette Forening.

Derfor får noen barn tics.
 Artikkel fra nettmagasinet foreldre.no
 Les hele intervjuet her...

De bjeffer, blunker og banner.
 Artikkel fra NRK.
 Les artikkelen her...

Intervjuer / podcaster

Ikke spør om det - om Tourettes syndrom
 NRK TV - serie hvor du får svar på de spørsmålene du ikke tør å spørre
 Se episoden her......

Podcast om Tourettes syndrom i "Foreldrerådet"
   Hør podcasten her............. Episode 67: Tourettes syndrom

Julie (12 år) forteller om livet med Tourettes syndrom.
   Julie Tomine Kilen Kurdøl fra Kristiansand har slitt med ufrivillige kroppsbevegelser (Tourettes syndrom) siden hun var fire år.
   12-åringen som bor på Søm, ønsker å være åpen om sykdommen og forteller nå om mobbing og hvordan hun trener for å kontrollere ticsene.
                        Se intervjuet fra Fædrelandsvennen her.....

Jakten på frisonen - dokumentar med Espen Flak
   NRK Sørlandet har laget en dokumentar om Espen Flak. Han er den første i Norge med TS som har gjennomgått en DBS operasjon (Deep Brain Stimulation)
          Se dokumentaren om Espen Flak her...